reklama

Omyl Slovenskej pošty: papierový list je mŕtvy

Už dávno Ti chcem povedať niečo dôležité, začína svoje romantické vyznanie muž v reklame Slovenskej pošty. Jej posolstvo: žiadna esemeska ani e-mail nemôžu nahradiť intímnosť rukou písaného listu a preto, ľudia, neprestávajte posielať listy! Je zrejmé, prečo pošta vytiahne reklamu vždy pred Vianocami: minulý rok na Silvestra Slováci rozoslali o 14 miliónov esemesiek viac ako v bežný deň a 24. decembra krajinou preletelo vyše 20 miliónov elektronických pozdravov. (A každý bol navyše odoslaný v priemere štyrom ľuďom naraz). Ak možno tradičný list nahradiť esemeskou aj pri pozdrave pri príležitosti výročia narodenia Krista, možno ho ním nahradiť už kedykoľvek. Pošta má problém.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (47)

V snahe čeliť mu však zatiaľ vsádza na úplne zlú kartu. Podľa štúdie austrálskej pošty tvoria listy už len 14 % všetkých doručených poštových zásielok (pred troma desaťročiami to bolo 50 %). Vyslovene osobné listy predstavujú len päť percent. V Číne tvorili len pred desaťročím osobné listy 90 % pošty, dnes je to 10 %. V Spojených štátoch sa podiel osobných listov – listov posielaných medzi domácnosťami - zmenšil už na jediné percento.

Osobný list je médium v smrteľnej agónii. Množstvo listov v druhej polovici 20. storočia neustále klesalo zároveň s rozširovaním telefónnej siete, prudký nástup mobilných telefónov a e-mailu mu už zasadí len poslednú ranu z milosti.

Skupina čínskych intelektuálov tento rok spustila kampaň , ktorej cieľom je „záchrana listov ako súčasti kultúrneho dedičstva“ – v rámci nej autori zbierajú „skutočné listy bežných ľudí“ a ukladajú ich do archívu pre budúce generácie. Všimnite si – nie kampaň za obnovenie písania, ale kampaň za zozbieranie zvyškov, tak ako sa zbierajú pesničky babičiek z oravských lazov.

Príchod internetu napriek tomu pre poštu vôbec nemusí byť pohromou. Pri nástupe osobných počítačov všetci predpokladali, že sa prudko zníži spotreba papiera. Stal sa presný opak – klesajú síce náklady novín, ale ľudia začali tlačiť v kanceláriách tlačiť miliardy dokumentov navyše a spotreba papiera je vyššia ako kedykoľvek predtým.
Podobne nečakaný je dopad internetu na poštový biznis – rovnako ako škodí mu aj pomáha. Po prvé, internetové obchody spôsobili obrovský nárast množstva balíkov. Len zásielok s tovarom predaným cez server eBay.com je 5 miliónov denne. Po druhé, neistota zákazníkov sprevádzajúca internetové transakcie vedie podľa amerických skúseností k tomu, že ľudia stále vyžadujú papierové ich potvrdenia na papieri – čím viac transakcií na internete robia, tým viac papierových výpisov brázdi krajinu.

Je rukou písaný list osobnejší a romantickejší ako e-mail alebo esemeska? Iste, aspoň z pohľadu generácií, ktoré ho ešte zažili. Miera romantickosti však nemala nikdy slovo v rozhodovaní o úspešnosti technológií – nezachránila parnú lokomotívu, pece na ručne rúbané drevo ani sviečky ako spôsob osvetlenia. Rovnako tak žiadna kampaň Slovenskej pošty nemôže zachrániť listy, v porovnaní s e-mailom tak trápne nepraktické, zúfalo nespoľahlivé, pomalé a drahé médium.
Na druhej strane internet predstavuje pre Slovenskú poštu obrovskú šancu – stačilo by napríklad skutočne doručovať balíky namiesto nečitateľných oznámení o balíkoch, prispôsobiť otváracie hodiny pracovnému času zákazníkov, skrátiť rady na poštách a naučiť zamestnancov usmievať sa - skrátka, poskytovať normálne služby .
My si medzitým nezabudnime všetky tohtoročné vianočné pohľadnice odložiť – pre budúce generácie.

Tomáš Bella

Tomáš Bella

Bloger 
  • Počet článkov:  338
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Osobná stránka: about.me/tomas.bellaSkúste aj môj blog 1vetou.sme.sk. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSurfujemTechnológie a myZábavaMédiáStalo sa, napísalo saSpoločnosťPostrehyFotoSúkromnéO blogoch

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu